Ellenőrzési tapasztalatok az élelmiszeres vállalkozásoknál

A cikk lényege: Olvassa el a cikket és nézzen utána a saját egységében is, hiszen több fontos pont van, ami egy ellenőrzés során büntetési tétel lehet.

Ebben a bejegyzésben szeretném megosztani Önnel az elmúlt időszak ellenőrzési tapasztalatait az élelmiszer-vállalkozásoknál. Kérem, hogy alaposan olvassa el és nézzen utána a saját egységében is, hiszen több fontos pont van, amit érintek ebben a bejegyzésben, és ami egy ellenőrzés során büntetési tétel lehet.

Külön engedély megléte

Vannak olyan termékek, melyek készítése és forgalmazása “külön engedélyes” tevékenységnek számít. Például a hűtést igénylő tej-, tejtermék, hideg meleg étel készítés, forgalmazás, tálalás, friss hús forgalmazás.

Ezt az engedélyt az Élelmiszerlánc- biztonsági és Állategészségügyi Hivatal adja ki.

Ezzel az engedéllyel rendelkeznie kell: kereskedelmi egységeknek, büféknek, éttermeknek, főzőkonyháknak, tálalókonyháknak, akik engedélyköteles tevékenységgel foglalkoznak.

Az engedélyt a helyszínen kell tartani és az ellenőrzés során be kell tudni mutatni.

FELIR azonosító

Minden élelmiszerrel foglalkozó vállalkozásnak kell lennie ilyen azonosítónak, legyen az Közétkeztető egység, vagy egy egyszerű kereskedelmi egység, ami élelmiszerrel foglalkozik. Egyszerűen ellenőrizhető adószám alapján a NÉBIH Felir honlapján.

Higiéniai oktatások megléte

Kiemelt ellenőrzési terület, hogy az élelmiszer-vállalkozások munkavállalói számára a higiéniai oktatások rendszeresen történnek-e, és dokumentáltak-e.

Erre több lehetőség van: helyszíni oktatások tartása, illetve szakember által összeállított oktatási anyag alapján történő oktatás.

Állati eredetű hulladékok kezelése (ételhulladék is ez a kategória)

Elkülönítve kell gyűjteni, majd elszállításáról és megsemmisítéséről gondoskodni kell. Az ilyen hulladékot csak engedéllyel rendelkező vállalkozás szállíthatja el. Az állati eredetű hulladékok kezeléséről nyilvántartást kell vezetni, illetve a NÉBIH felé jelentési kötelezettsége van a keletkezett mennyiségről.

Ide vonatkozó rendelet: 45/2012. (V. 8.) VM rendelet a nem emberi fogyasztásra szánt állati eredetű melléktermékekre vonatkozó állategészségügyi szabályok megállapításáról.

Amennyiben heti 20 kg alatt keletkezik állati eredetű hulladék, úgy az kommunális hulladékként kezelhető, hatósági hozzájárulással.

Nyomonkövetés megléte

Számlákat, szállítóleveleket helyszínen ellenőrzéskor be kell tudni mutatni. A számlákon, szállítóleveleken a beszállítónak fel kell tüntetnie az élelmiszerek minőség megőrzési idejét. Az egységben minden alapanyagot, félkész és készételt jelölni kell. A kereskedelemben a megbontott felvágottakat is jelölni kell.

Általánosan

Az egység rendezettsége, tisztasága, egészségügyi kiskönyvek megléte, érvényessége.

Megfelelő személyi higiénia.

Dokumentációs kötelezettség betartása.

A felsorolt pontok betartása fontos, mivel külön-külön is bírságolással járhat, de halmozottan fokozódik a bírság összege.

Szeretne biztosra menni egy esetleges ellenőrzés során?

Hívjon bizalommal és tegye fel kérdéseit most díjmentesen:
Nagygyörgyné Bartók Adrienn: 06-70/318-8711

Segíteni tudunk a felkészülésben és a Hatósági megfelelésben!

Cégünk a Create 2002 Kft. ebben tud Önnek is segítséget nyújtani.

Komplex szolgáltatásokkal állunk az Ön rendelkezésére is, mint például a HACCP rendszerek kiépítése és felülvizsgálata, valamint Munkavédelmi és Tűzvédelmi dokumentációk elkészítésében.

További hasznos információkat és az árainkat ezen a honlapunkon talál.

A cikk szerzője:
Nagygyörgyné Bartók Adrienn
Vezető tanácsadó, HACCP auditor, szaktanácsadó
Mobil: +36 70 318 8711