Tanácsadó Magazin

A rendkívüli helyzethez való alkalmazkodás Élelmiszerbiztonsági szempontból

Írta:

A rendkívüli intézkedések által megváltozott az élelmiszeres vállalkozók tevékenysége.

Több új tevékenység kerül bevezetésre:

• Étel kiszállítás
• Ételhordós adagolás
• Kereskedelmi tevékenység keretein belül élelmiszer kiszállítás

Ezekhez a tevékenységekhez kapcsolódó élelmiszerbiztonsági előírásokkal foglalkozok ebben az írásomban.

Sok vendéglátó egység végez kiszállítást jelen helyzetben.

 

A kiszállítás is csak megfelelő higiéniai feltételek mellett biztosítható:

• Amennyiben egyszer használatos műanyag eszközöket használunk az ételek tálalásához, akkor minden esetben élelmiszer tárolásra alkalmasnak kell lennie. Specifikációval kell rendelkezzen, vagy minden esetben az adott eszközön a megfelelő jellel ellátott legyen. Mivel általában forró ételt tesznek bele érdemes ellenőrizni, hogy hogyan viselkedik a műanyag, illetve van e erre vonatkozó utasítás.

• A kiszállítás során a fogyasztókat tájékoztatni kell az étel kezelésére vonatkozóan. Egy meleg étel elkészültétől számítva 3 órán át tárolható melegen tartás nélkül. Ebben az esetben mindig újra kell hőkezelni az ételt. Érdemes a következőkről tájékoztatni a fogyasztót: az ételt fogyasztás előtt melegítse meg, amennyiben nem fogyasztja el hűtőben tárolja. A készített ételeink aznap fogyaszthatók.

• Allergének az ételekben: a fogyasztókat tudni kell tájékoztatni az ételek allergén tartalmáról. Ez történhet szóban és írásban. Kiszállítás esetén tájékoztatni lehet a fogyasztót a szórólapon, honlapon, vagy rendelés leadásakor szóban.

• Ételhordós étel tálalás: a külső ételhordókat nem lehet a konyhára bevinni, erre különösen ügyelni kell. Tálalás csak erre kijelölt helyen történhet a kijelölt időben. Amennyiben a vendéglátó vagy közétkeztető egységben csere ételhordót alkalmaznak, abban az esetben a mosogatáson van a hangsúly. Minden esetben elkülönítve kell mosogatni ezeket az eszközöket fertőtlenítőszer használatával.

Kereskedelmi egység kiszállítása:

Elsősorban fontos, hogy a hűtést igénylő termékek szállítása során is biztosítani kell a hőntartást. Érdemes hőntartó dobozt beszerezni.

Fontos a szakosított szállítás is. Érdemes külön tenni a tisztítószereket az élelmiszerektől, illetve a földes árut is, hogy elkerüljük a keresztszennyeződést. Szállítás során is be kell tartani a szakosítottság szabályait.

A lédig termékek esetében, mint a pékáruk ebben az esetben is tudni kell tájékoztatni a fogyasztót az allergén tartalomról.

Higiéniai előírások:

Szállító jármű, vagy szállítóeszköz takarítása: fertőtlenítőszeres takarítást minden esetben el kell végezni.

Kereskedelemben nagyon fontos a lédig termékek cseppfertőzéstől való védelme. Ez mindig is kiemelt fontosságú, de jelen helyzetben még komolyabban át kell gondolni, hogy a kihelyezett lédig pékárut hogyan tudjuk védeni a cseppfertőzés ellen. Célszerű átgondolni, hogy jelen helyzetben hogyan lehet megoldani, hogy ne önkiszolgálással értékesítsük azokat.

Általános higiéniai előírások:

Nagy hangsúlyt kell fektetni a higiéniai utasításban leírtakra. Érdemes a takarítási feladatokat sűrűbben elvégezni.

Takarítás és mosogatás során be kell tartani az adott tisztító- és mosogatószer koncentrációjára és behatási idejére vonatkozó utasításokat.

Személyi higiénia:

Minden esetben használjuk a kézfertőtlenítőt a megfelelő koncentrációban és behatási idővel. A kézfertőtlenítők behatási ideje általában fél – egy perc. A személyi higiéniai utasításban leírtakat maradéktalanul tartsuk be. Érdemes rendkívüli oktatásokat tartani, akár oktatási anyagon keresztül is.

A munkavállalók számára kiemelt fontosságú a kézkrém biztosítása is (munkavédelmi előírás), hogy a bőr hidratáltságát visszaállítsuk.

Gumikesztyű használata:

Az egyszer használatos gumikesztyűk használata a jelen helyzetben nagyon fontos, de érdemes átgondolni, hogy hogyan használjuk helyesen:

Az egyszer használatos gumikesztyűk használata csak akkor hatékony, ha sűrűn cseréljük azokat. Például pénzkezelés során mennyire hatékony, ha órákig ugyanazt a kesztyűt használjuk? Minden esetben érdemes átgondolni, hogy mi a jó megoldás gumikesztyű használata során. Hogyan tudjuk azt tisztán tartani, milyen sűrűn kell cserélni.

Amennyiben a kiszállítással, élelmiszerbiztonsággal, illetve élelmiszerhigiéniával, HACCP-vel kapcsolatban felmerültek kérdéseik, kérem keressenek valamely elérhetőségemen.

Kérdése van?

Hívjon bizalommal és tegye fel kérdéseit most díjmentesen:

Nagygyörgyné Bartók Adrienn: 06-70/318-8711

 

Nagygyörgyné Bartók Adrienn
Create 2002 Kft.
Vezető tanácsadó, HACCP auditor
Mobil: +36 70 318 8711

0